Przygotowanie do sezonu narciarskiego

Wraz z pierwszym śniegiem zaczyna się sezon narciarski, ale nawet jeśli planujemy wyjazd dopiero w czasie ferii zimowych warto się do tego przygotować. Ten sport stał się w ostatnich latach tak popularny. Dlatego łatwo można zapomnieć, że należy do ekstremalnych aktywności. Warto przygotować się do sezonu narciarskiego.

Jazda na nartach to sport, który wymaga dużej ogólnej sprawności. Jest także wymagający kondycyjnie. Dlatego osoby, które nie trenują regularnie i prowadzą siedzący tryb życia mogą na początku przeżyć szok. Poza tym ten sport angażuje grupy mięśniowe, których rzadko używamy w tak intensywny sposób. Dlatego warto pomyśleć o sezonie narciarskim nawet kilka miesięcy przed wyjazdem w góry.

Jazda na nartach to kontuzjogenny sport. W trakcie zjazdu narciarz może osiągnąć nawet 60 km/h. To wymaga bardzo dużej sprawności motorycznej. Mięśnie, kości i stawy są narażone na skrajne przeciążenia. Bez odpowiedniego przygotowania bardzo łatwo o kontuzje. Równie ważna, jak siła mięśni i ich elastyczność, jest prawidłowa technika. Wykonując nieprawidłowy ruch narażamy się na urazy.

W sezonie narciarskim kurorty, zarówno polskie jak i zagraniczne, są oblegane. Dlatego wybierając się na narty trzeba rezerwować terminy z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Nawet jeśli chcemy w górach spędzić tylko weekend. Plusem tej sytuacji jest fakt, że myśląc o wypadzie na narty z takim wyprzedzeniem mamy szansę odpowiednio się do nich przygotować.

Ćwiczenia przygotowawcze przed sezonem narciarskim

Jazda na nartach jest bardzo wymagającą aktywnością dla naszego organizmu. Szczególnie, że nie można trenować jej przez cały rok, ale tylko przez kilka miesięcy, gdy warunki będą sprzyjające. Powoduje to, że nawet osoby dobrze radzące sobie na stoku wychodzą z formy w przerwach pomiędzy sezonami narciarskimi. Budowanie wydolności trwa, dlatego trzeba zaplanować trening nawet na dwa miesiące przed wyjazdem. Można przeprowadzić go na własną rękę lub skorzystać z pomocy specjalistów. Robienie tego samodzielnie wymaga większej wiedzy i dyscypliny, ale jest lepsze niż pojawienie się na stoku kompletnie nieprzygotowanym.

Dobrym pomysłem jest zapisanie się na fitness lub siłownię. Dzięki czemu będziemy podnosić sprawność swojego organizmu. Dobrym ćwiczeniem wzmacniającym kondycję jest bieganie, jazda na rowerze, także stacjonarnym lub pływanie. W secie ćwiczeń przed sezonem powinny znaleźć się sekwencje rozciągające, rozwijające równowagę i konkretne grupy mięśni. W czasie treningu na siłowni łatwiej jest rozwijać masę mięśniową. Warto zapytać trenera personalnego o ćwiczenia przygotowujące do tego konkretnego sportu.

Dobrze przygotowane ciało pozwoli nie tylko zapobiec powstawaniu zakwasów, psujących radość z jazdy, ale także kontuzji. Dzięki niemu będziemy lepiej znosić niesprzyjające warunki pogodowe i różne stopnie przygotowania trasy narciarskiej.

Warto także z pewnym wyprzedzeniem pomyśleć o wyposażeniu narciarskim. Wybór odpowiednich butów narciarskich może zabrać trochę czasu. Szczególnie, że poza przymierzeniem ich w sklepie, trzeba spędzić w nich kilka godzin w domu, aby upewnić się że nie powodują punktowego ucisku.

Jazda na nartach to bardzo popularny sport, ale nie należy zapominać, że należy do ekstremalnych. Szczególnie osoby, które nigdy nie miały z nim do czynienia powinny odpowiednio się przygotować, aby zminimalizować ryzyko powstawania kontuzji i urazów oraz móc w pełni cieszyć się zimowym szaleństwem. Aby wytrzymać cały dzień na stoku konieczne jest posiadanie kondycji, której budowanie trwa kilka miesięcy.

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *