Ajurweda – sposób na skuteczne odchudzanie

Zima i początek roku to idealny czas na zaplanowanie odchudzania. Myśląc o tym już teraz, zanim rozpocznie się wiosenne bum na odchudzanie, jesteśmy w stanie efektywnie zmniejszyć swoją masę. Jednym ze sposobów na odchudzanie jest ajurweda.

Odchudzanie to proces, niestety wiele osób traktuje je jak kurację, z której należy zrezygnować, gdy tylko osiągnie się zamierzony cel. To prosta droga do efektu jojo i frustracji spowodowanej ciągłym wracaniem do dawnej masy. Traktowanie odchudzania jako długofalowego procesu pozwala na zaplanowanie swoich celów w dłuższym czasie, ale tak aby efekt się utrzymał. Konieczne jest wypracowanie nowych nawyków żywieniowych co jest niemożliwe w czasie tygodniowej głodówki. Warto także rozważyć swoją motywację i przyjrzeć się temu z czego chcemy zrezygnować, a czego nie chcemy wykluczać ze swojej diety.

Ajurweda – zasady odżywiania

Zasady żywienia według ajurwedy opierają się na intuicji i tym co, świadomie lub nie, postrzegamy jako korzystne dla naszego organizmu. Możemy robić to na podstawie różnych cech: zapachu, smaku, koloru i tego jak dana żywność wygląda oraz temperatury.

W hinduskim systemie odżywiania nazwanym ajurwedą dzieli się produkty spożywcze według smaku (rasy) na słodki, kwaśny, ostry, cierpki, słony i gorzki oraz według ich właściwości i konsystencji. Mamy potrawy oleiste, ciężkie, suche, lekkie, gorące i zimne. Tymi właściwościami należy się kierować komponując swoje posiłki, tak aby wspierały potrzebny nam rodzaj energii. Produkty, które wspierają wewnętrzną energię, według ajurwedy, to kiełki roślin strączkowych, surowe warzywa, nasiona, orzechy i czysta woda.

Filozofia ajurwedy silnie łączy żywienie z zmysłami. Zrównoważone posiłki mają prowadzić do osiągnięcia wewnętrznego spokoju i harmonii. Według niej chaos w życiu duchowym przekłada się na chaos na talerzu i odwrotnie. Ajurweda wywodzi się z Indii i jest najstarszym systemem medycyny naturalnej na świecie. Podchodzi on do organizmu człowieka w sposób całościowy i ma nie tylko równoważyć ciało, ale i umysł. Dlatego posiłki powinny nie tylko służyć odżywianiu ciała, ale być też przeżyciem duchowym. Każdy z nich należy przygotowac z nalezyta uwaga i troską.

Poza składnikami pokarmów na ich odbiór ma wpływ miejsce w jakim je przygotowujemy, otoczenie w którym jemy, ilość czasu jaką przeznaczamy na spożywanie posiłku, ważny jest także nastrój oraz ilość spożywanego jedzenia.

Według zasad ajurwedy powinniśmy tak komponować posiłki, aby łączyły w sobie wszystkie smaki: słodki, słony, kwaśny, ostry, cierpki i gorzki. Spożywać je w skupieniu i koncentracji. W kuchni hinduskiej bardzo ważną rolę odgrywają przyprawy, dlatego ajurweda nie może się bez nich obejść. Ich głównym zadaniem jest dodanie posiłkom wyrazistości, bo w przeciwnym razie trudno byłoby tak komponować dania, aby zawierały wszystkie sześć smaków. Wykorzystywane są także ze względu na swoje lecznicze właściwości. Potrafią wspomagać trawienie, dodawać energii, poprawiać koncentrację i samopoczucie oraz oczyszczać organizm z toksyn. Popularne przyprawy to: kmin, cynamon, kardamon, gorczyca, pieprz Cayenne i goździki.

Korzystając z zasad żywieniowych głoszonych przez ajurwedę możemy nie tylko pozbyć się nadprogramowych kilogramów, ale także dodać sobie energii i poprawić samopoczucie. Zmiany w swojej diecie warto rozłożyć w czasie tak, aby wprowadzić do swojego życia zdrowe nawyki na stałe i nie spotkać się z efektem jojo. na początek warto wybierać produkty, z których przygotowujemy posiłki w sposób bardziej świadomy.

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *