Jak skutecznie wzmocnić odporność organizmu?

Okres jesienno-zimowy nie jest szczególnie łaskawy dla naszego organizmu. To czas, kiedy jesteśmy wyjątkowo narażeni na działanie wirusów i bakterii. Jedni z nas chorują częściej, inni rzadziej – wszystko zależy od naszego układu odpornościowego. Sprawdźmy, jak wzmocnić swoją odporność i nie dać się chorobom.

Czym jest odporność?

Odporność organizmu to zdolność do obrony przed różnymi czynnikami wywołującymi choroby. Silny układ odpornościowy jest w stanie poradzić sobie z wieloma zagrożeniami, natomiast słaby szybko ulega drobnoustrojom. W organizmie wyróżniamy odporność wrodzoną i nabytą. Jeśli szybko i często łapiesz przeróżne infekcje, to znak, że Twoja odporność jest osłabiona i czas ją odpowiednio wzmocnić.

Jak wzmocnić swoją odporność? Kilka ważnych rad

  • Daj odpocząć swojemu organizmowi

Aby organizm mógł walczyć z zagrożeniami, powinien być wypoczęty. Pamiętajmy, aby prowadzić regularny tryb życia i zapewniać sobie odpowiednią dawkę snu.

  • Zrelaksuj się

Silny organizm to zrelaksowany organizm, pamiętajmy, aby starać się zredukować stres. Układ immunologiczny jest ściśle powiązany z układem nerwowym. Każdego dnia należy znaleźć chwilę na odpoczynek i odprężenie się.

  • Dieta wzmocni Twój organizm

Każdego dnia dostarczajmy naszemu organizmowi witamin, minerałów i kwasów omega-3. Jedzmy owoce, warzywa, ryby oraz bogate w składniki odżywcze kasze. Takie produkty dostarczą nam antyoksydantów, które będą skutecznie walczyły z wolnymi rodnikami. Nabiał, a szczególnie jogurty naturalne również są wskazane – głównie ze względu na cenne kultury żywych bakterii.

  • Bądź aktywny każdego dnia – ruch to zdrowie!

Aktywność fizyczna jest świetnym sposobem na zwiększenie odporności naszego organizmu. Pamiętajmy, że ważne są regularne ćwiczenia, a także ruch na świeżym powietrzu. Bieganie, maszerowanie czy jazda na rowerze zapewnią Ci dobrą kondycję, pobudzą serce do pracy i wzmocnią organizm.

  • Hartowanie organizmu

Sposobem na zahartowanie organizmu jest, np. codzienne branie ciepłego i zimnego prysznica (naprzemiennie). Organizm przyzwyczai się wówczas do zmian temperatury i łatwiej będzie radził sobie w takich sytuacjach (jest to szczególnie ważne zimą).

  • Ubieraj się odpowiednio do pogody

Poprzez ubranie nie powinniśmy naszego organizmu ani nadmiernie wychładzać, ani przegrzewać. Ubieranie się na tzw. cebulkę zawsze jest dobrym sposobem, ponieważ w każdej chwili możemy zdjąć z siebie jakieś okrycie.

  • Złe nawyki osłabiają organizm

Palenie papierosów, picie dużej ilości alkoholu czy kawy pozbawia nasz organizm cennych minerałów i tym samym osłabia jego odporność. Rezygnując z niezdrowych używek, naturalnie wzmocnimy swój organizm.

  • Zadbaj o odpowiednią temperaturę w mieszkaniu

Aby nasz organizm czuł się komfortowo, powinniśmy zadbać, aby w mieszkaniu temperatura nie przekraczała 21 stopni i nie była mniejsza niż 18 stopni. Regularnie wietrzmy mieszkanie i nawilżajmy powietrze.

Wprowadzenie kilku zdrowych nawyków do naszego codziennego życia może zapewnić naszemu organizmowi lepszą odporność. Tylko silny układ odpornościowy może skutecznie walczyć z bakteriami i wirusami, jakie nas otaczają. Cieszmy się zdrowiem niezależnie od pory roku!

Jeden komentarz
  1. Żeby mieć dobrą odporność, to trzeba przede wszystkim zadbać o równowagę flory jelitowej. Dlatego ja w sezonie jesienno-zimowym biorę codziennie acidolac, żeby zasiedlać dobre bakterie w jelitach i mieć lepszą odporność

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *