Co jeść, żeby mieć piękne włosy i paznokcie?

Zdrowe odżywianie jest od pewnego czasu bardzo modne, popularyzowane i szeroko reklamowane. Oczywiście korzyści płynących ze zbilansowanej diety jest całe mnóstwo. Najczęściej wymienia się: osiągnięcie wymarzonej wagi, zdrowie, dobre samopoczucie, dużo energii, itd. Jednak nie wszyscy wiedzą, że zdrowe jedzenie wpływa korzystnie na kondycję włosów i paznokci, może być nawet skuteczniejsze niż przyjmowanie suplementów czy używanie różnych kosmetyków.

Dlaczego włosy i paznokcie często są w słabej kondycji?

Zarówno włosy, jak i paznokcie są atrybutem kobiecości. Kiedy na kogoś patrzymy, w pierwszej chwili zwracamy uwagę na twarz i dłonie. Dlatego nawet najlepszy makijaż i najmodniejsza stylizacja nie będą do końca udane, jeśli mamy tak widoczne niedoskonałości.

Niestety na każda z kobiet (a raczej niewiele z nich) może pochwalić się z natury pięknymi i gęstymi włosami oraz mocnymi paznokciami. Najczęściej jest tak, że jedno i/lub drugie sprawia jakieś problemy. Istnieje wiele przyczyn, a na niektóre z nich nie mamy większego wpływu, np. uwarunkowania genetyczne, zaburzenia hormonalne, różne choroby.

Jednak jest też grupa ,,winowajców’’, z którymi możemy sobie poradzić:

  • stres,
  • zbyt duża ilość kawy i herbaty,
  • nadmierne spożywanie alkoholu,
  • dieta bogata w nasycone tłuszcze zwierzęce, np. hamburgery,
  • nadmiar cukrów prostych, np. słodyczy,
  • palenie tytoniu,
  • używanie źle dobranych kosmetyków,
  • niewłaściwa pielęgnacja.

Postaw na odpowiednią dietę i zapomnij o słabych włosach i paznokciach

Dla włosów i paznokci najważniejsze składniki to cynk, miedź, krzem i żelazo, ale oczywiście nie tylko.

Bardzo dobrym wyborem są ryby, a w szczególności łosoś, ponieważ zawiera dużą ilość kwasów tłuszczowych omega-3, witaminy A, D, B oraz białko, które korzystnie wpływają na kondycję włosów.

Żelazo natomiast znajduje się w czerwonym mięsie, brokułach, fasolce szparagowej, kaszach, żółtkach jajek. Funduj sobie również odpowiednie przekąski, czyli migdały, pestki słonecznika i dyni, możesz też dodawać je do sałatek i innych zbilansowanych posiłków.

Trzeba pamiętać, że dieta, która korzystnie wpływa na kondycję włosy i paznokci to nie same witaminy i minerały. Bardzo ważne jest również białko zawarte w chudym mięsie, rybach, jajkach, ponieważ dostarcza organizmowi cennych aminokwasów. Nie wolno też zapominać o nabiale.

Nie zapomnij o kolorowych warzywach i owocach

Na każdym kroku słyszy się, że zdrowa dieta musi być bogata w owoce i warzywa (najlepiej świeże i ekologiczne) – to oczywiście prawda. Dla włosów i paznokci ważne są:

  • truskawki, wiśnie, arbuzy, pomidory i papryka,
  • pomarańcze, brzoskwinie, morele, marchewka, dynia,
  • winogrona, kiwi, szparagi, kapusta, brokuły, szpinak, zielona fasola,
  • jeżyny, borówki, śliwki, rodzynki.

Należy pamiętać, że każda dieta powinna być zbilansowana i dostarczać naszemu organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Ograniczanie jednych kosztem drugich, często może przynieść więcej szkody niż pożytku. Jest jeszcze jedna bardzo ważna rzecz: nawet jeśli twój jadłospis jest ściśle dopasowany do potrzeb włosów i paznokci – nie możesz oczekiwać cudów ani spektakularnej metamorfozy, ponieważ z natury cienkie, słabe i kruche (zarówno włosy, jak i paznokcie) nie zostaną ,,ozdrowionie’’ w cudowny sposób, ale odpowiednia dieta na pewno im pomoże. Jeśli twoje problemy się nasilają, warto zasięgnąć porady specjalisty, ponieważ być może przyczyna jest poważniejsza niż ci się wydaje.

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *